Artikel Online Patisserie Marijn

07 februari 2014 News

Een online patisserie, hipper en moderner wordt het niet! De drijvende kracht en initiatiefnemer van Patisserie Marijn is de veelzijdige, creatieve Marijn Huijgen (1987). Deze jonge en enthousiaste banketbakker heeft zich de laatste jaren gespecialiseerd in het creëren van unieke en luxe producten, welke iedere keer weer verrassen. Vakkennis en passie kenmerken de snelgroeiende onderneming. Het bakken zit Marijn in de genen, zijn overgrootvader had ook al een eigen bakkerij in Alblasserdam.

In 2004 start Marijn met de opleiding ‘Brood- en banketbakker’ op het Zadkine College in Rotterdam. Al van kleins af aan is hij gefascineerd door het vak en doet hij niets liever dan bakken. Marijn begint enthousiast te vertellen: “Tijdens mijn opleiding voelde ik me als een vis in het water. Ik nam alle informatie op als een spons, kon niet wachten tot we weer een nieuwe  techniek leerden. De basis voor mijn werkzaamheden is mij zeker tijdens de opleiding bijgebracht, maar de kneepjes van het vak leerde ik vooral in de praktijk. Stages zijn onontbeerlijk tijdens een praktijkgerichte opleiding als deze.” Marijn is zowel gedurende als na het afronden van zijn vaktechnische opleiding werkzaam geweest binnen verschillende grootmeesters in de banketwereld. Onder andere Hotel New York Rotterdam, Banketbakkerij Vlot en Chocolaterie en Patisserie L.J. Vroon vullen zijn C.V. “Natuurlijk ben ik hier hartstikke trots op, ik heb bij de beste bakkerijen uit de regio ervaring op mogen doen. Hierdoor heb ik echt mijn eigen stijl kunnen ontwikkelen.”

“Het zit in mijn genen, mijn overgrootvader had ook al een eigen bakkerij in Alblasserdam.”

Met alle kennis en ervaring die hij gedurende zijn opleiding en bij zijn werkgevers heeft opgedaan, start hij in 2010 zijn eigen onderneming. Patisserie Marijn is geboren. Om de kosten laag te houden, besluit hij niet direct al zijn geld te steken in peperduur pand, maar kiest hij voor een ander verkoopkanaal: een webshop. “Niet iedereen had direct vertrouwen in dit concept. Ik heb er echt voor moeten knokken. Gelukkig stond mijn zus, die zelf in de PR zit, gelijk achter me. Samen met haar heb ik de website uitgedacht, teksten gemaakt en een marketingplan geschreven.  Ook moesten we bedenken welke producten er in de webshop verkocht gingen worden. Al snel begonnen de eerste bestellingen binnen te komen”, vertelt Marijn. 

Wat begon met een klein aanbod van taarten en cupcakes is uitgegroeid tot een volwaardig assortiment van patisserie producten. De nadruk ligt heel duidelijk op ambachtelijke lekkernijen. Zo kunnen er in de webshop naast luxe taarten inmiddels ook brownies, macarons, bonbons, koeken, muffins, cakepops, gebakjes en diverse seizoensgebonden producten zoals oliebollen, boterletters en chocolade paashazen besteld worden. Regelmatig voegt hij hier exclusieve producten aan toe, zoals hartige cupcakes en zijn zelfbedachte Macarijn (een brownie met aardbeien ganache en een roze macaron). 

“Facebook is voor mij een onmisbaar communicatiekanaal geworden.”

“In het begin waren mensen terughoudend in het online bestellen en belden ze mij liever op. Maar inmiddels worden de voordelen voor steeds meer mensen duidelijk. Je kunt bestellen, direct afrekenen, speciale wensen toevoegen en binnen 24 uur kan de bestelling geleverd worden. Zo handig!”, vertelt Marijn met een aanstekelijk enthousiasme. “Daarnaast is social media erg belangrijk voor mijn onderneming. Eigenlijk kan geen enkel zelf respecterend bedrijf meer zonder een Facebook- en Twitterpagina als je het mij vraagt. Vooral Facebook is voor mij een onmisbaar communicatiekanaal geworden. Ik plaats hierop foto’s van mijn creaties, mensen laten reviews achter en ik bedenk samen met mijn zus regelmatig leuke winacties om ‘in the picture’ te blijven. Ik merk dat mensen dit leuk vinden en het ze bindt aan de patisserie. Het grootste compliment dat je mij kunt geven? Een terugkerende klant. Ik doe mijn best om iedereen persoonlijk en naar volle tevredenheid van mijn producten te kunnen voorzien. Wanneer een klant terugkeert betekent het hoogstwaarschijnlijk dat hij tevreden is, en dat is uiteindelijk waar het voor mij allemaal om draait.”

Marijn bereidt alle producten dagelijks vers in zijn bakkerij in Oud-Alblas. Klanten weten hem  voor de meest uiteenlopende opdrachten te vinden, waarbij Marijn voor iedere individuele klant een beroep doet op zijn creativiteit. Klantvriendelijkheid staat bij hem hoog in het vaandel: “De meeste bestellingen worden gratis of tegen een kleine vergoeding bij de klant thuis of op locatie afgeleverd. Zeker bij bruidstaarten en grote kindertaarten is dit geen overbodige luxe. Mensen zijn vaak heel verrast door de service die wij bieden. Er is heel veel mogelijk op het gebied van afwerking, vullingen en andere speciale wensen. Mensen met bijvoorbeeld een allergie kunnen ook bij mij een bestelling doen.”, aldus Marijn.

“Een terugkerende klant is een tevreden klant. Dat is waar het uiteindelijk om draait.” 

Niet alleen particulieren, maar ook de zakelijke klant kan bij Patisserie Marijn terecht. Enkele restaurants nemen reeds taarten bij hem af (zoals restaurant Babylon in Dordrecht) en hij creëert unieke concepten voor relatiegeschenken. Zo is er een makelaar die bij iedere woningoverdracht een exclusieve taartje van Patisserie Marijn aan zijn klanten overhandigd. Ook worden de seizoensgebonden producten zoals boterletters, kerstkransen en chocolade paashazen door verschillende bedrijven gretig afgenomen.

Zijn toekomstdromen? Daar kan hij kort over zijn: “Een eigen patisserie of banketbakkerij, het liefst in de Alblasserwaard of Dordrecht.” Een man vol met passie en gedrevenheid over zijn producten en het vak, er is geen twijfel over mogelijk dat Marijn zijn droom succesvol uit zal komen!

Wilt u voorbeelden zien van de kunstwerkjes die Marijn reeds aan diverse klanten heeft geleverd? Of misschien wel gelijk een bestelling doen? Surf dan naar de webshop  www.patisseriemarijn.nl. Dit is overigens niet helemaal zonder enig gevaar; het water loopt u namelijk in de mond bij het zien van al de taarten, cupcakes, macarons en brownies van Marijn. U bent dus gewaarschuwd, een kijkje nemen op deze website is geheel op eigen risico! 


Dit artikel zal binnenkort verschijnen in Jij&iK magazine no.1/2014